ads
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

هر آنچه که باید دربارۀ نوع فایل لوگو و نحوۀ استفاده از آنها بدانید

دسته بندی :راهنمای کاربردی 21 می 2021 سپیده خسروآبادی 65 مشاهده

وقتی صحبت از طراحی لوگو است، انتخاب درست نوع فایل لوگو برای ذخیره‌سازی و استفاده بسیار مهم است. چراکه علاوه بر این که فرمت‌های مختلفی برای لوگو در دسترس است، هر یک از این فرمت‌ها هم کاربرد ویژۀ خود را دارند. اگر شما هم مایلید با انواع فایل فرمت لوگو آشنا شده و بتوانید نوع فایل لوگو برای کاربرد مد نظر خود را به راحتی تشخیص دهید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. نسخه اصلی این مطلب در وبلاگ سایت خانه فتوشاپ منتشر شده است. در این مطلب دربارۀ مهم‌ترین فرمت‌های لوگو و  مشخصات و کاربردهای هر یک از آنها صحبت می‌کنیم که شامل فرمت‌های زیر هستند:

  • PNG
  • SVG
  • EPS
  • PDF

1/ فرمت PNG: نوع فایل لوگو برای استفاده در دستگاه‌ها و ابزار دیجیتالی

می‌توان گفت فایل‌های PNG تقریباً برای تمام گرافیک‌ها با هر هدفی مناسبند. از مهم‌ترین کاربردهای فرمت PNG ذخیره و انتقال فایل‌هایی است که بک‌گراند ترنسپرنت (شفاف) دارند. در واقع وقتی لازم است که این گرافیک‌ها با همین خاصیت (یعنی ترنسپرنت بودن بک‌گراند) استفاده و جا به جا شوند، می‌توانیم آنها را با فرمت PNG ذخیره یا دانلود کنیم. به خصوص اگر بین لوگو یا بین تایپوگرافی لوگو فضای خالی وجود دارد و مایلید لوگو هر جا که قرار می‌گیرد، آن بک‌گراند جدید جای آن قسمت‌های خالی را بگیرد. دراین مواقع باید فایل را با فرمت PNG ذخیره کنید. دقت کنید که فرمت PNG برای چاپ و  پرینت فرمت مناسبی نیست! !

مزایای فرمت PNG 

وقتی فایلی را با فرمت PNG ذخیره می‌کنید:

  • اگر بعداً فایل را فشرده و دوباره از حالت فشرده خارج کنید، کیفیت اولیۀ آن حفظ خواهد شد.
  • می‌توانید میلیون‌ها رنگ را در آن فایل نمایش دهید.
  • می‌توانید گرافیک‌هایی با بک‌گراند شفاف یا ترنسپرنت را به همان شکل ذخیره و استفاده کنید.
  • دسترسی و باز کردن آن راحت و روان است (در مورد فایل‌هایی که رستر یا پیکسلی هستند).

کاربردهای فرمت PNG

زمانی یک لوگو را با فرمت PNG ذخیره کنید که لوگو قرار است برای این کاربردها استفاده شود:

  • وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها؛ به خصوص برای Favicon (آیکونی که در تب وب‌سایت کنار عنوان وب‌سایت قرار می‌گیرد)
  • ارائه‌ها
  • سربرگ‌ها در اسناد Word یا Google
  • پروفایل شبکه‌های اجتماعی و تصاویر کاور پست‌ها
  • روی تصاویر (یعنی وقتی قرار است لوگو را مانند وارتمارک روی تصویر قرار دهید)

فایل PNG را چگونه باز کنیم؟

از آنجایی که فرمت PNG یک فرمت راحت و در دسترس است، فایل‌هایی با فرمت PNG را می‌توانید در رایانه‌، موبایل و تبلت به راحتی باز کنید. همچنین بیشتر مرورگرها این امکان را دارند که فایل  PNG را بدون دانلود کردن آن مشاهده کنید.

بهتر است بدانید…

معمولاً وقتی یک کیت برای شبکه‌های اجتماعی ساخته می‌شود و در اختیار سایر کاربران قرار می‌گیرد، در پکیج این کیت، فایل‌هایی با فرمت PNG هم قرار داده می‌شود. این فایل‌ها‌‌هاها بهترین سایز و حجم را برای استفاده در پروفایل، کاور پست‌ها برای فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، یوتوب، توییتر و … دارند.

نوع فایل لوگو

2/ فرمت SVG: نوع فایل لوگو برای استفاده در نسخه‌های چاپی

فرمت SVG به طور ویژه برای استفاده در صفحات وب طراحی شده است. فایلی با این فرمت به جای پیکسل‌های رنگی جداگانه، با استفاده از فرمول‌های ریاضی تشکیل شده است که به این نوع فایل‌ها وکتور با برداری می‌گویند. از برجسته‌ترین ویژگی‌های فایل‌های وکتوری این است که همیشه کیفیت و وضوح اولیۀ خود را حفظ می‌کنند. به همین دلیل خیلی اوقات باید از این فرمت برای ذخیرۀ لوگو استفاده شود؛ به خصوص زمانی که قرار است لوگو در اندازه‌های مختلف چاپ شود.

 مزایای فرمت SVG 

از مهم‌ترین مزایای فرمت SVG می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرافیکی با فرمت SVG می‌تواند به هر ابعادی تغییر اندازه دهد، بدون این که ذره‌ای افت کیفیت داشته باشد.
  • SVG فرمت ویژه برای فایل‌های وکتوری است.
  • حجم فایل‌های SVG به نسبت فرمت‌های PNG و JPG کمتر است.
  • SVG سازگار با زبان XML در وب‌ و قابل ویرایش در نرم‌افزارهایی مثل ایلاستریتور است.
  • این فرمت نیز از بک‌گراند ترنسپرنت یا شفاف پشتبانی کرده و فایل را به همان شکل ذخیره می‌کند.

کاربردهای فرمت SVG 

زمانی یک لوگو را با فرمت SVG ذخیره کنید که لوگو قرار است برای این کاربردها استفاده شود:

  • نسخه‌های چاپی مثل کارت ویزیت، پوستر، لیبل‌ها و برچسب‌ها و … .
  • چاپ روی انواع پوشاک
  • وب‌سایت‌ها (بهتر است خود شما به عنوان طراح لوگو، نحوۀ کدگذاری فایل SVG برای استفاده در وب‌سایت را بدانید؛ چرا که معمولاً طراحان وب‌سایت‌هایی مثل وردپرس این فرمت را قبول نمی‌کنند)
  • زمانی که قرار است لوگوی خود را برای ادیت در اختیار طراحی دیگری قرار دهید.

فایل SVG را چگونه باز کنیم؟

این فایل‌ها را می‌توانید در انواع مرورگرها و در برنامۀ ایلاستریتور باز کنید. در برنامه‌های دیگری ادوبی مثل فتوشاپ و این دیزاین نیزمی‌توانید با استفاده از پلاگین SVG آنها را باز کنید.

بهتر است بدانید…

وقتی می‌خواهید لوگو را با فرمت SVG تحیول مشتری دهید، بهتر است هم لوگو را با بک‌گراند ترنسپرنت تحویل دهید و با بک‌گراند رنگی تا همۀ امکانات در اختیار مشتری قرار داشته باشد.

نوع فایل لوگو

3/ فرمت EPS: برای استفاده لوگو در نسخه‌های چاپی 

فرمت EPS مختص گرافیک‌هایی است که در برنامۀ ایلاستریتور ساخته یا ادیت می‌شوند. به فایل‌هایی با فرمت EPS فایل‌ کاری یا فایل Master نیز گفته می‌شود. فرمت EPS فرمت مناسب نسخه‌های چاپی است (در صورتی فرمت SVG برای هدف مورد نظر قابل قبول یا قابل پشتیبانی نباشد).

مزایای فرمت EPS

از مزایای فرمت EPS می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • فرمت ویژۀ برای فایل‌های وکتوری
  • فوق‌العاده مقیاس‌پذیر بودن؛ به خصوص برای استفاده در چاپ (می‌تواند در حد یک کارت ویزیت کوچک و یا در حد یک بیلبورد بزرگ شود!)
  • قابل ادیت بودن در برنامه‌هایی مثل ایلوستریتور و فتوشاپ
  • پشتیبانی از بک‌گراند ترنسپرنت

کاربردهای فرمت EPS 

کاربردهای فرمت EPS درست مانند فرمت SVG است. بنابراین تمام کاربردهای که برای فرمت SVG  اشاره کردیم، برای فرمت EPS هم صدق می‌کند.

فایل EPS را چگونه باز کنیم؟

این فایل‌ها را می‌توانید در ایلوستریتور و فتوشاپ و حتی برنامه‌هایی مثل Sketch و InkScape نیز باز کنید.

بهتر است بدانید…

در تحویل فرمت EPS  بهتر است هم نسخۀ بدون بک‌گراند آن را تحویل دهید و هم نسخۀ با بک‌گراند رنگی آن را.

4/ فرمت PDF: برای استفاده لوگو در نسخه‌های چاپی 

فرمت PDF نیز یک نوع فایل لوگو دیگر است که توسط کمپانی ادوبی ساخته شده است. معمولاً زمانی که قرار است لوگو در اسناد مختلف قرار گیرد از این فرمت استفاده می‌شود. فرمت PDF نیز فرمت مناسب نسخه‌های چاپی است (در صورتی فرمت SVG برای هدف مورد نظر قابل قبول یا قابل پشتیبانی نبود).

مزایای فرمت PDF 

مزایای فرمت PDF عبارتند از:

  • باز کردن و خواندن بسیار راحت
  • یکسان ماندن فرمت در دستگاه‌های دیجیتالی مختلف
  • پشتیبانی از بک‌گراند ترنسپرنت
  • بسیار راحت و روان برای به اشتراک‌گذاری

کاربردهای فرمت PDF

زمانی یک لوگو را با فرمت PDF ذخیره کنید که لوگو قرار است در انواع نسخه‌های چاپی و پوشاک استفاده شود.

فایل PDF را چگونه باز کنیم؟

فایل PDf را می‌توانید به راحتی در انواع دستگاه‌های دیجتالی باز کنید. همچنین مرورگرها نیز این امکان را دارند که این فایل‌ها را بعد از دانلود در خود مرورگر نشان دهند. اما برنامۀ ایده‌آل برای نمایش فایل‌های PDF برنامۀ Adobe Acrobat Reader است. فایل‌های PDF را می‌توانید در ایلاستریور و فتوشاپ ادیت کنید.

 

دقت کنید که وقتی کهمی‌خواهید لوگو را تحویل مشتری دهید، بهتر است تمام فرمت‌های آن لوگو در اختیار او قرار دهید تا همۀ فرمت‌های لازم را برای انواع کاربردها در اختیار داشته باشد. اگرشما جزو علاقه‌مندان به طراحی لوگو هستید و مایلید مهارت‌های خود را در این زمینه ارتقا دهید، می‌توانید از دور‌ه‌های طراحی لوگو در خانۀ فتوشاپ استفاده کنید. برای مثال در دوره‌های آموزش طراحی لوگوی ایرانی و آموزش طراحی لوگوی شرکتی، ضمن آموزش نرم‌افزارهای لازم برای طراحی لوگو، به اصول و تکنیک هر یک از این انواع لوگو نیز پرداخته می‌شود.

سپیده خسروآبادی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

    لینک کوتاه: